Agnes Scherwin är en frilansande violinist, sångare och arrangör med bas i Stockholm. Hennes fokus ligger på att framträda, arrangera och att spela i kammarensembler av otippade konstellationer. Med sitt musicerande vill hon förverkliga egna och andras musikaliska visioner och skapa ett brett känslospektrum för lyssnaren.
Sin egen musikaliska vision fick hon tillfälle att utforska under sin examenskonsert på Musikhögskolan i Malmö våren 2019. Konserten var kanske det första tillfälle där Agnes kunde styra helt själv. Repertoaren var blandad med stycken från olika århundraden, från Roman över Beethoven till huvudnumret Hindemiths andra solosonat för violin. Som bonus arrangerade Agnes poplåten Evergreen av Yebba för sång, valthorn, fiol och piano. Att framföra en så varierad repertoar var en upplevelse som lämnade henne med insikten att hon samlar kraft ur sina olika uttryck.
Att fiol skulle bli hennes huvudinstrument var inte självklart, trots att hon växte upp i en musikalisk miljö. Musiken fanns i hemmet med hennes farfars gamla piano, flera gitarrer och ännu fler jazzskivor. Agnes farfar Olle Scherwin, organist och professor vid Kungliga Musikhögskolan, gav henne det första giget som femåring, ett dop där hon, ackompanjerad av farfar, sjöng Blinka lilla stjärna. Gaget: en tjuga i handen.
Familjen hade fångat upp Agnes musikaliska intresse men ingenstans i närheten fanns någon violinist. Trots det insisterade hon redan vid tre års ålder på att spela just fiol, och som sexåring tog hon sin första fiollektion för Hanna Wiklund, musiklärare och frilansande violinist.
Vid tio års ålder började Agnes mellanstadiet på Adolf Fredriks musikklasser där hon gick i sex år. Att så tidigt vänja sig vid ett musikaliskt sammanhang, att ha körlektioner varje dag och ge ett tiotal konserter varje termin, gjorde att Agnes vande sig vid musiken som en given del av vardagen.
Gymnasiet gick Agnes på Södra Latins yrkesmusikerlinje. Där studerade hon för fiolpedagogen Jan Ridell. Efter studenten sökte Agnes till olika folkhögskolor, och hösten 2013 började hon på Musiklinjen College på Ingesunds folkhögskola utanför Arvika. Där studerade hon för Magnus Ericsson, professor i violin vid Karlstads universitet.
Mot slutet av läsåret på Ingesund började dock ett tvivel växa: var musiken det enda hon ville göra? Efter att gått musikutbildningar i tio år i sträck valde Agnes att ta en paus i Göteborg. Där pluggade hon på universitet, jobbade på restaurang och testade hur livet utan musik kändes. Men att bli sedd som ”den som nynnar på jobbet” fick Agnes att känna sig landlös, och hon började längta tillbaka till känslan att musiken var varje dags utgångspunkt.
I augusti 2015 började Agnes återigen på en folkhögskola, den här gången Bollnäs där hon studerade för fiolläraren och linjeledaren för den klassiska utbildningen Karin Hans-Ers. Tanken var att än en gång vara med i ett musikaliskt sammanhang och växa som violinist. Men efter bara ett par veckor hade Agnes bestämt sig, på Karins uppmuntran, att söka musikerutbildningar till våren. På sex månader övade hon in helt ny repertoar att söka med, och våren 2016 blev hon antagen till Musikhögskolan i Malmö.
I Malmö studerade Agnes för Wieslawa (Wieska) Szymczynska, universitetsadjunkt i violin. I utbildningen ingick det vanliga för en klassisk orkesterkandidat: satslära, gehör, flertalet symfoniorkesterprojekt, kammarmusik, konserter och uppspel. Vid sidan om utbildningen spelade och sjöng Agnes också på bröllop, dop och inspelningar och arbetade även som fiollärare i Suzukipedagogik.
Den klassiska utbildningen med inriktning orkester förbereder studenterna mycket väl inför ett yrkesliv inom just orkester, men Agnes hade under utbildningen ställt in siktet på livet som frilansare. Efter examen våren 2019 har Agnes flyttat tillbaka till hemstaden Stockholm och har just börjat bygga upp sitt yrkesliv som frilansande musiker. Förhoppningsvis med större gage än det första, 20 kronor i handen.